Dünden Bugüne: Sanal ve Hibrit Etkinlik Nedir, Ne Değildir?

20/04/2021
İlker Korkmaz

Geçmiş yıllarda insanların zamandan tasarruf edebilmek adına tercihen kullandığı sanal toplantılar, bir yılı aşkın süredir tüm dünya üzerinde tek seçenek haline gelmek durumunda kaldı. O kadar hızlı bir dönüşüm yaşandı ki, eskiden bu amaçla kullanılan birkaç uygulama varken, yoğun kullanıcı talepleri üzerine birçok uygulama ortaya çıktı. Neredeyse herkes için yeniymiş gibi olan bu trend kullanıcıların beklentileri doğrultusunda uygulamaların sundukları özelliklerle sanal dünyanın öncülerini de belirlemiş oldu.

E tabi salgın sebebiyle en çok etkilenen sektör canlı etkinlikler sektörü olunca, etkinlik profesyonelleri değişen dünya düzenine ayak uydurmak zorunda kalarak sanal işlerin sadece toplantılarla sınırlı kalmasının ötesine geçti ve sanal etkinliklerin yanında hibrit yani karma etkinliklerden konuşur olduk. Uluslararası üne sahip mega etkinliklerin bazıları çevrimiçi ortama taşınarak yeni düzene uyum sağlama denemeleri yaparken, onlarca organizasyon ise salgının kontrol altına alınabileceğini düşünüp tercihlerini ertelemekten yana kullanıyorlar.

Sanal etkinlikler hayatımıza öyle sert ve ciddi bir giriş yaptı ki salgın bir gün bitse dahi hayatımızda kalmaya devam edecek gibi görünüyor. Artık bu kavram etkinlik sektörünün bir parçası ve her geçen gün geliştirilebilir olması yerini sağlamlaştırıyor diyebiliriz.

Peki sanal ve hibrit etkinlik kavramı kavramı nedir?

Öncelikle bu iki kavramın aynı olmadığını ve iki farklı etkinlik formatı olduğunu belirtmekte fayda var. Sanal etkinlik, tamamen çevrimiçi olarak gerçekleştirilen ve çevrimiçi deneyimlenen bir etkinliktir. Temsilcileriniz, konuşmacılarınız, sponsorlarınız, sergileyicileriniz, diğer paydaşlarınız, ekip ve planlama ekibinizin tümü çevrimiçi olarak yer alır ve ilgili rollerini üslenirler.

Hibrit ise kombinasyon bir olaydır. Hem yüz yüze hem de sanal formatın avantajlarını birleştirir.

Sanal etkinlik türleri nelerdir?

Sanal etkinlikler her türlü şekil ve boyutta olabilir: sanal bir konferansa, sanal bir sergiye, sanal bir ürün lansmanına, sanal bir ödül törenine, sanal bir festivale ve daha fazlasına sahip olabilirsiniz. Sanal etkinlikler söz konusu olduğunda yapabileceğiniz birçok farklı şey vardır.

Sanal etkinlikler fiziki olarak gerçekleşen etkinliklere göre oldukça farklıdırlar ve bunun avantajları ve dezavantajları olduğunu anlamak önemlidir, bazı kişiler için temel zorluk da burada başlar.

Sanal bir etkinlik veya yüz yüze bir etkinlik düzenlemek, kitlenizin gereksinimlerine göre değişiklik gösterecektir, bu nedenle her ikisini de anlamak ve potansiyel olarak hibrit bir etkinlik şeklinde uygulamak yararlı olacaktır.

Sanal etkinlikler neden önemlidir?

Sanal etkinlikler müşterilerinin, çalışanlarının, alıcılarının ve paydaşlarının önüne çıkmak isteyen herhangi bir kuruluş ya da herhangi biri için amacına uygundur. Sanal etkinliklerin en güzel yanı, bir mesajı yaymada gerçekten iyi olmalarıdır. Ayrıca çok dirençlidirler ve günümüzde olduğu gibi her türlü öngörülemeyen durumların yarattığı etkilere karşı koyabilirler. Çünkü sanal etkinliklerin fiziksel bir konuma bağımlılığı yoktur. Ayrıca çevre dostudurlar ve Birleşmiş Milletler’in başlatmış olduğu ‘Race To Zero’ kampanyasının amaçlarıyla uyum sağlamaktadır.

Bir etkinliği sanallaştırmak, çeşitliliği ve kapsayıcılığı teşvik etmeye yardımcı olabilir. Normal şartlarda fiziken gerçekleşecek bir etkinliğe katılamayacak kişiler sanal bir etkinliğe rahatlıkla katılabilirler. Sonuçta, evden uzaklaşmalarına, seyahat etmelerine, otelde kalmalarına ve genellikle yoğun yaşamlarında yüz yüze bir etkinlik için yer açmalarına gerek yoktur. İnsanlar, bir web bağlantısına kolayca tıklayarak sanal etkinliğe katılabilir.

Sanal ve hibrit etkinliklerin temel sorunları nelerdir?

Sanal etkinliklerle ilgili en önemli zorluklardan biri bazı insanlar için hala çok yeni olmalarıdır. Yüz yüze gerçekleşen etkinliklerin, insanların bildiği tek buluşma biçimi olduğu düşünüldüğünde, aslında bu hiç de şaşırtıcı değil.

İnsanlar yüz yüze etkinliklere çok aşinadır. Görgü kurallarını ve neler olup bittiğini rahatlıkla anlarlar. Katılımcılar ve sponsorlar yüz yüze bir etkinlikte ne yapacaklarını önceden analiz eder ve insanları kendilerine gelmeye teşvik edecek tüm teknikleri doğal olarak bilirler. Kısacası, bu tür olayların gücünü maksimize etme konusunda uzmandırlar.

Sanal etkinlikler söz konusu olduğunda, herkesin öğrenmesi ve kabul etmesi gereken çok şey var. İnsanların fark ettiği ve yorum yaptığı anlık farklılıklar vardır. Bu, en önemli zorluklardan biri oldu. Ayrıca insanların sanal bir etkinliğin ne olduğu, ne kadar harika göründüğü ve bizimle ne kadar kalacakları konusunda farklı beklentileri var.

Bir diğer kilit zorluk teknoloji korkusudur. Fakat bu sorun uzman servis sağlayıcılarından alınan kaliteli hizmet desteği ile gayet aşılabilir.

Hibrit etkinliklerin ise kendi zorlukları vardır. En büyük sorun, iki izleyicinin (sanal ve organik) aynı içerikle ve birbirleriyle etkileşime girmesine izin veren bir etkinlik yaratmaktır.

Sanal etkinliklerde olduğu gibi, hibrit halen çoğu etkinlik planlayıcısı için çekimser bir seçenek olarak konumlanmış durumdadır. Uzmanlar ve pazarlamacıların başarılarına yardımcı olmak için bu sektördeki tedarikçilerin artan kullanılabilirliği ve uzmanlığının yanı sıra hibrit etkinliklerinin değerinin farkına vardıkça bu manzaranın hızla değiştiğini hep birlikte göreceğiz.

Küresel bir etkinlik, araştırma ve teknoloji hizmetleri şirketi olan GDS Group tarafından yaptırılan bağımsız bir araştırma raporundaki en son bulgulara göre[1];

  • B2B pazarlama profesyonellerinin %73’ü sanal etkinliklerin oldukça etkili olduğunu söylüyor.
  • Pazarlamacıların % 79’u 2021’de altı veya daha fazla sanal etkinliğe sponsor olmayı planlıyor.

Bu bulgular sponsorlu sanal etkinliklerin, B2B pazarlamacılarının güvenini kazandığını ve en popüler ikinci potansiyel müşteri oluşturma taktiklerinden biri olduğunu ortaya çıkardı.

Sonuç

Fiziki etkinlikler ile gerçekleşen deneyimsel pazarlamanın ve beş duyu organıyla tecrübe edilen ilişkilerin destekçisi olan bir etkinlik profesyoneli olsam da sanal etkinliklerin hayatımıza çok kritik bir zamanda girdiğinin farkındayım. İklim kirliliğinin bugün yaşayan herkes ve gelecek nesiller için ciddi bir sorun olmaya devam ettiği gerçeğini hiçbir şey değiştirmeyecek. Sanal etkinlikler ve prodüksiyonlar, dünya üzerindeki etkinin azaltılmasına yardımcı olsa da kişisel temennim uzun vadede deneyimlerimizin tamamının sanala taşınmaması, sanal ve hibrit etkinlikliklerin zorundalık değil tercih olarak sunulmasıdır.

[1]*Insights for Professionals (IFP) tarafından GDS Group adına yazılan “Pazarlama Hızlandırma Durumu” raporu, Ocak 2021’de ABD’deki büyük şirketlerden (1.000’den fazla çalışan) 200 kıdemli B2B pazarlama uzmanıyla yapılan araştırmaya dayanmaktadır. Rapor koronavirüs sonrası iyileşmede başarılı olmak için gereken en iyi B2B pazarlama stratejilerine bakan, üç temel alana odaklandı; Salgın sonrası dünyada talep oluşturma, gelir hızlandırma ve iletişim. https://www.insightsforprofessionals.com/login?returnurl=/marketing/leadership/the-state-of-marketing-acceleration/download

The following two tabs change content below.

İlker Korkmaz

MICE Profesyoneli - Yeni Ekonomi Derneği
Haliç Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Bölümü mezunudur. RenpaLab Kurucu Ortağıdır.

YORUM YAPILMADI

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir